Обкатка двигуна — це процес підготовки нового або відновленого мотора перед подальшим використанням. Вона передбачає тимчасове використання двигуна на низьких обертах і мінімальній потужності, що дозволяє деталям поступово притертися одна до одної та уникнути утворення задирок чи інших пошкоджень рухомих елементів.
Мета обкатки
Хоча деталі двигуна виготовляються на конвеєрі з високою точністю, повного співпадіння розмірів взаємодіючих компонентів досягти неможливо. Під час обкатки деталі «притираються» одна до одної, що забезпечує рівномірне прилягання поршнів, циліндрів і клапанів, зменшення їхнього тертя та зношування і забезпечує оптимальну продуктивність двигуна.
Правильна обкатка запобігає появі дефектів, викликаних надмірними навантаженнями на нові деталі, та збільшує строк служби двигуна.
Для яких типів двигунів потрібна обкатка?

Обкатка необхідна для більшості бензинових двигунів, в тому числі і для двотактних і чотиритактних човнових підвісних моторів. Виняток становлять електродвигуни, які не мають рухомих частин, що труться одна об одну.
Увага! Деякі двигуни обкатуються прямо на виробництві. Інформація про це вказується в інструкції користувача. Якщо такої позначки немає, обкатку необхідно виконати самостійно.
Основні принципи обкатки

Обкатка та випробовування двигуна проводяться на відкритій воді. Проводити процедуру в бочці немає сенсу, тому що на холостих обертах неможливо створити достатнє навантаження для мотора.
В процесі обкатки важливо використовувати лише оригінальні моторні мастила, які вказує виробник в інструкції до двигуна. Мастило повинно мати індекс, що відповідає вказаному в інструкції та мати позначку «Для водного транспорту» — на відміну від автомастил, такий продукт здатний максимально зберігати свої експлуатаційні властивості навіть після контакту з вологою.
Правильна обкатка човнового двигуна передбачає поступове збільшення навантаження на мотор. Це дозволить зменшити зношування і рівномірно розподілити навантаження на всі компоненти двигуна. Під час обкатки не рекомендується використовувати пристрій на максимальній потужності, оскільки це може призвести до прискореного зношування або пошкодження деталей.
Етапи обкатки
Схема обкатки двигуна може відрізнятися залежно від моделі мотора, кількості тактів, виробника та інших факторів. Ми наводимо загальні рекомендації, які можна застосувати до більшості моделей, але більш точну інформацію про тривалість обкатки, пропорції мастила та інші деталі можна буде знайти в посібнику користувача, що постачається з вашим пристроєм.
Інструкція з обкатки човнового двигуна відрізняється в залежності від типу мотора. На думку фахівців, обкатку можна вважати пройденою лише після 100 і більше відпрацьованих мотогодин. Але на практиці найважливішими є перші 10 годин передексплуатаційної підготовки — цього достатньо для забезпечення стабільної роботи двигуна. Тому, перед початком обкатки запасіться кількістю палива, достатньою для 10 годин роботи пристрою.
Не варто боятися, якщо під час притирання з двигуна піде чорний дим — це нормальне явище, викликане великою кількістю мастила та дрібних металевих частинок у ньому.
Обкатка човнового двигуна

Мотор обкатується з увімкненою передачею, причому, не тільки вперед, а й назад. Це дозволить якісно обкатати шестірню не лише переднього ходу, а й заднього.
Весь процес обкатки можна розділити на 3 етапи:
- Перші 60 хвилин двигун повинен працювати на холостих обертах з включеною передачею.
- Наступні 120 хвилин двигун повинен працювати з включеною передачею на обертах не більше 3500. При цьому необхідно кожні 15 хвилин змінювати оберти.
- Наступні 7 годин двигун повинен працювати в режимі не більше 4500 обертів на хвилину.
Під час пробного запуску двигуна потрібно стежити за роботою системи охолодження — зі спеціального отвору повинен постійно і рівномірно випускатися струмінь води.
Змінний режим обкатки підвісного човнового мотора з плавним збільшенням навантаження дозволяє провести якісне притирання деталей за рахунок інтенсивного вимивання продуктів зношування та кращого доступу мастила в області тертя.
Незалежно від типу двигуна, після обкатки у пристрої необхідно повністю замінити оливу. Щоб двигун залишався на гарантії, першу заміну мастила слід зробити в авторизованому сервісному центрі.
Обкатка двигуна після капітального ремонту

Після значного ремонту двигун теж потребує обкатки. Під час попереднього запуску слід уважно стежити за роботою мотора та своєчасно реагувати на будь-які зміни в його характеристиках. Це дозволить переконатися у правильності збірки та відсутності дефектів, а також допоможе виявити можливі проблеми на ранній стадії.
Перші 10-15 годин роботи повинні проходити на мінімальних обертах з поступовим збільшенням навантаження, щоб дати можливість деталям правильно адаптуватися.
Навіщо міняти мастило після обкатки двигуна?

Після обкатки в оливі накопичуються металеві частинки, які можуть викликати підвищене тертя і призвести до стрімкого зношування двигуна та його компонентів. Крім того, мастило для обкатки має інші характеристики, що не підходять для тривалої експлуатації підвісного човнового мотора.
Тому, для нормальної роботи двигуна, мастило для обкатки, забруднене металевими частинками, зливається, і замість нього заливається нове, придатне для постійного використання.
Як вибрати потрібну оливу?
При виборі оливи необхідно орієнтуватися на рекомендації виробника, зазначені в інструкції. Мастило повинне відповідати стандартам API або ACEA та мати клас в'язкості, що підходить для поточних умов експлуатації. Наприклад, для більшості сучасних двигунів рекомендується вибирати оливи з класом в'язкості 5W-30 або 10W-40.
Частота заміни мастила та фільтрів під час обкатки
Перший раз замінити мастило та фільтри слід після 10-20 годин обкатки. Далі вони замінюються в стандартному режимі — раз на сезон або при досягненні 100 годин роботи.
Можливі помилки та їх наслідки
Найпоширеніша помилка – створення занадто великого навантаження на двигун, що може призвести до передчасного зношування пристрою та його деталей. Подібні наслідки також може викликати несвоєчасна заміна оливи — в результаті обкатки в ній накопичується велика кількість мікростружки, що негативно впливає на роботу двигуна.
Ще однією поширеною помилкою є занадто швидке завершення обкатки та експлуатація двигуна в стандартному режимі. Якщо почати активно використовувати новий двигун на високих обертах, це призведе до перегріву пристрою, нерівномірного притирання деталей та їх швидкого зношування.